Правни и данъчни аспекти на разплащанията с криптовалута за бизнесите

Правни и данъчни аспекти на разплащанията с криптовалута за бизнесите

Автор: Marina Muchakova

Част 2

Въведение

Разплащанията с криптовалута предлагат иновативни възможности за бизнесите, но също така водят до сложни правни и данъчни предизвикателства. Тази статия разглежда основните правни рамки и данъчни задължения, свързани с използването на криптовалути за плащане на стоки и услуги при търговци.

Правна рамка за плащания с криптовалута

  1. Закон за задълженията и договорите Плащанията с криптовалута се третират като договор за замяна, където стоки или услуги се обменят срещу финансов актив. Това се регулира от Закона за задълженията и договорите (чл. 222, чл. 223), който определя, че всяка замяна се третира като продажба и покупка на съответните активи.
  2. Закон за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) Бизнесите трябва да спазват разпоредбите на ЗМИП при разплащанията с криптовалути, особено при транзакции на стойност 1000 евро или повече. Това включва провеждане на комплексни проверки на клиентите и транзакциите, за да се предотврати изпирането на пари и финансова измама.
  3. Регулации на Европейския Съюз Криптовалутите се класифицират като финансови активи според Решение „С-264/2014 СЕС“, което влияе върху тяхното данъчно третиране и регулаторни изисквания в България.

Данъчни задължения при разплащания с криптовалути

  1. ДДС и фактуриране При разплащания с криптовалути, търговците са задължени да издават фактури за предоставени стоки или услуги, освен в изключените случаи според Закона за ДДС. Например, когато два търговеца се разплащат взаимно с криптовалута, доставчикът е длъжен да издаде фактура, докато контрагентът може да бъде освободен от тази задължителност.
  2. Курсови разлики и данъчно отчитане Волатилността на криптовалутите води до курсови разлики, които трябва да се отчетат за данъчни цели. Търговците трябва да включват валутни клаузи в договорите си, за да уточнят как ще се третират тези разлики и да минимизират финансовите рискове.
  3. Данък върху печалбата При продажба на криптовалута, физическите лица и търговските дружества трябва да отчетат разликата между цената на придобиване и продажната цена, като това може да доведе до данъчни задължения върху реализираната печалба.

Заключение

Правните и данъчните аспекти на разплащанията с криптовалути изискват внимателно планиране и съобразяване с регулаторните изисквания. Бизнесите трябва да се консултират с правни и данъчни експерти, за да гарантират съответствието си с текущите закони и да оптимизират своите данъчни задължения при използването на криптовалути.

Източници:

  • Закон за ДДС
  • Закон за корпоративното и подоходно облагане
  • Закон за задълженията и договорите
  • Закон за данъка върху доходите на физическите лица
  • Закон за мерките срещу изпирането на пари
  • Практика на съда на Европейския съюз в Люксембург

Електронни източници:

Правни и данъчни аспекти на разплащанията с криптовалута за бизнесите

Marina Muchakova

Данъчен консултант, управляващ съдружник в счетоводна къща Веста Консулт

Финансиране до 50 000 лв. за дигитализация на микро и малки предприятия

01/07/2025

Финансиране до 50 000 лв. за дигитализация на микро и малки предприятия

Микро и малки фирми в България вече могат да кандидатстват за безвъзмездна помощ между 5 000 лв. и 50 000 лв. за дигитална трансформация.

Виж още

Как NULA използва AI, за да предложи най-добрия счетоводен софтуер

20/06/2025

Как NULA използва AI, за да предложи най-добрия счетоводен софтуер

Научете как прилагаме AI реално и ефективно, за да автоматизираме счетоводството, да спестим време и да премахнем ръчната работа.

Виж още

Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ): Новата ера на трудовите книжки в България

16/06/2025

Единен електронен трудов запис (ЕЕТЗ): Новата ера на трудовите книжки в България

От 1 юни 2025 г. влизат в сила съществени изменения в начина, по който се документира трудовият стаж в България. Хартиените трудови книжки ще бъдат заменени от Единен електронен трудов запис, поддържан в Регистъра на заетостта, администриран от Националната агенция за приходите (НАП).

Виж още