Чували сте за рецесия и инфлация. Но какво да кажем за техния братовчед, стагфлацията? Той може да бъде най-неприятен от всички. Стагфлацията е период, в който икономическият растеж спира или престава да действа. Това поражда притеснение за малкия бизнес, тъй като може да доведе до по-високи разходи и по-ниски приходи.
Въпреки че не сме виждали период на стагфлация от 70-те години на миналия век, възможно ли е икономиката ни да се насочи в тази посока? Това ръководство обяснява какво представлява стагфлацията, как тя засяга малкия бизнес и какво можете да направите, за да се преборите със стагфлацията като собственик на малък бизнес.
Какво е стагфлация?
Стагфлацията е термин, въведен за първи път през 1965 г. от Иън Маклеод, британски политик по време на икономически спад в Обединеното кралство, Маклеод прави изявление, наричайки периода на стагнация и инфлация „стагфлационна ситуация“.
Терминът е въведен в Съединените щати през 70-те години на миналия век, когато увеличаването на държавните разходи е довело до повишаване на инфлацията до 6%. Освен това петролната криза в САЩ е довела до покачване на цените на петрола, което дърпа икономиката надолу и кара инфлацията да надхвърли 7%, въпреки че президентът Ричард Никсън опитва да контролира цените и това завършва със слаб растеж и инфлация, което довежда до период на стагфлация.
Сега икономистите определят стагфлацията като възникваща, когато икономиката изпитва комбинация от висока инфлация и високи нива на безработица. Когато тези икономически периоди се сблъскат, икономическият растеж спира. Оттук и терминът „стагфлация“, който съчетава инфлация и стагнация.
Стагфлация срещу инфлация
Инфлацията възниква, когато цените на стоките и услугите се повишат, което потенциално води до намаляване на покупателната способност. Обичайните темпове на инфлация от около 2% всяка година са нормални и често се считат за естествен начин за поддържане на здрава икономика.
Стагфлацията, от друга страна, възниква, когато икономическият растеж се забави и остане в застой в резултат на висока инфлация и високи нива на безработица, така че високата инфлация е един от факторите, които съставляват стагфлацията. Високите темпове на инфлация, съчетани с бавен икономически растеж, предизвикват безпокойство.
Стагфлация срещу рецесия
И стагфлацията, и рецесията са резултат от икономически спад, но периодът на стагфлация е рядък.
Рецесиите са типична част от икономическия цикъл. Рецесии настъпват, когато икономиката преживява временен спад в икономическата активност. Това може да доведе до увеличаване на нивата на безработица поради спада в търсенето на стоки и услуги.
За разлика от спада на икономическия растеж, който се случва по време на рецесия, стагфлацията е резултат от стагнация на икономиката, съчетана с висока безработица и висока инфлация.
Какво причинява стагфлацията?
Освен стагниращата икономика и високите нива на инфлация и безработица, има няколко други допринасящи фактора, които според много икономисти могат да доведат до период на стагфлация.
Шокове в предлагането
Шокове в предлагането се получават, когато има внезапна промяна в предлагането на продукт или услуга, което обикновено води до промяна в цената. Тези промени обикновено са резултат от непредвидени събития като природни бедствия или, по-скоро, глобална пандемия. Има два вида шокове в предлагането – отрицателни и положителни.
Положителен шок от предлагането: внезапно увеличение на предлагането, което води до спад на цените.
Отрицателен шок от предлагането: Внезапно намаляване на предлагането, което води до повишаване на цените.
Когато говорим за стагфлация, прекъсването на веригата за доставки води до отрицателни шокове в предлагането, които намаляват производството на стоки и водят до повишаване на цените, което може да забави икономическия растеж.
Икономически политики
Мнозина също вярват, че лошата икономическа политика причинява стагфлация. За да се бори с лоши икономически периоди, правителството често ще взема решения относно паричните политики в опит да балансира икономиката, но едно грешно решение може да причини повече вреда, отколкото полза.
Например, да кажем, че правителството увеличи данъците върху бизнеса. Това може да доведе предприятията да:
Такива промени в икономическата политика могат да допринесат за висока инфлация и висока безработица – два от основните фактори, допринасящи за стагфлацията.
Лихвени проценти
По време на периоди на висока инфлация има тенденция да има скок на лихвените проценти в опит да се забави инфлацията. Въпреки това, за борба с бавната икономика, могат да се намалят лихвените проценти, за да насърчат потребителските разходи, и ако ставките станат твърде ниски, това може да влоши инфлацията.
Как стагфлацията засяга малкия бизнес?
Сега, след като обсъдихме какво представлява стагфлацията и нейните причини и как тя засяга малкия бизнес? Ето няколко основни ефекта, които стагфлацията може да има върху малкия бизнес.
Как да победим стагфлацията: 6 съвета за собственици на малък бизнес
Ако са изправени пред икономически период като стагфлация, за малките предприятия може да бъде трудно да останат на повърхността. Въпреки това има много начини, по които можете да се подготвите, така че вашият бизнес да успее. Ето шест начина да сте подготвени и да победите стагфлацията като собственик на малък бизнес.
1. Минимизирайте бизнес разходите
Въпреки че не можете да спрете инфлацията, можете да преоцените бизнес разходите си и да потърсите начини да намалите разходите. Ето няколко начина, по които вашият малък бизнес може да минимизира разходите ви:
2. Бъдете в крак с финансите си
Да останете на върха на бизнес финансите е от решаващо значение по време на икономически трудности. Тъй като разходите продължават да растат и паричният поток се забавя, ще искате да сте сигурни, че сте финансово подготвени. Проучването QuickBooks Small Business Insights установи, че 68% от малките предприятия имат проблеми с паричния поток поради инфлация.
За да поддържате финансите си в ред, съсредоточете се върху:
3. Преоценете цените си с акцент върху качеството
За да се справите с инфлацията, вероятно ще трябва да преоцените стратегията си за ценообразуване. Тъй като разходите за стоки и консумативи се увеличават, повишаването на вашите цени може да помогне за компенсиране на нарастването на разходите. Повишаването на цените ви, без да правите промени във вашите продукти, може да накара клиентите ви да се чудят защо трябва да плащат повече. Целта е да се акцентира върху качеството.
Когато преоценявате вашите цени:
4. Подобрете производителността
Ефективността е ключова по време на период на стагфлация. Това означава да търсите начини да увеличите максимално производителността и да рационализирате вашите процеси. Когато вашият бизнес е по-продуктивен, можете да произвеждате стоки и услуги с по-бързи (и често по-достъпни) темпове.
Когато мислите как вашият малък бизнес може да бъде по-продуктивен, помислете за инвестиране в:
5. Уверете се, че всички членове на екипа са ангажирани
Да се уверите, че използвате ефективно всичките си служители е важен начин да се подготвите за стагфлация. Наемането може естествено да започне да се увеличава по време на периоди на растеж и експанзия. Въпреки това, когато икономиката е изправена пред икономически спадове като рецесия, това може да доведе до елиминиране на някои служители, за да се намалят разходите.
За да избегнете загубата на членове на екипа по време на тези трудности, важно е да делегирате задачите ефективно и да наемате нови служители само когато има абсолютна нужда.
Когато оценявате вашите бизнес нужди, задайте си следните въпроси:
Това не само може да гарантира, че използвате ефективно всички членове на екипа, но също така може да намали ненужните разходи, което ви позволява да върнете тези пари обратно в други аспекти на вашия бизнес.
6. Останете ориентирани към клиента
Дори по време на предизвикателни финансови времена като стагфлация, запазването на фокуса върху клиентите и поставянето на акцент върху взаимоотношенията ви с клиентите може да помогне много. Тъй като потребителските разходи вероятно ще намалеят, ще искате да сте подготвени, като обръщате внимание на нуждите на клиентите си.
Ето няколко идеи, които да вземете предвид, когато останете ориентирани към клиента по време на стагнация:
Трудни икономически периоди като стагфлацията могат да направят нещата непредвидими, особено за малкия бизнес. Въпреки това да останете подготвени е от ключово значение, за да не пострада вашият бизнес. Това означава намаляване на разходите, където е необходимо, и поддържане на върха на баланса ви.
Счетоводният софтуер за малък бизнес като Nula.bg може да ви улесни в проследяването на разходите и разходите и да поддържате вашите книги актуални, така че вашият бизнес да може да устои на икономическите бури.
Красимира Паунова е Главен оперативен директор (COO) на Nula, с експертиза в областта на бизнес финансите, дигиталната трансформация и финтех решенията. Със силен опит в маркетинга и операциите, тя играе ключова роля в развитието и иновациите на Nula.
31/03/2025
Всеки, който пребивава в дадена държава, е длъжен да плаща данъци върху дохода си
към данъчните органи на тази държава. Това е основен принцип в международното
данъчно облагане. Гражданството няма значение – решаващото е държавата на
пребиваване.
Виж още