Стагфлация: какво е това и как се отразява на малкия бизнес?

Стагфлация: какво е това и как се отразява на малкия бизнес?

Чували сте за рецесия и инфлация. Но какво да кажем за техния братовчед, стагфлацията? Той може да бъде най-неприятен от всички. Стагфлацията е период, в който икономическият растеж спира или престава да действа. Това поражда притеснение за малкия бизнес, тъй като може да доведе до по-високи разходи и по-ниски приходи.

Въпреки че не сме виждали период на стагфлация от 70-те години на миналия век, възможно ли е икономиката ни да се насочи в тази посока? Това ръководство обяснява какво представлява стагфлацията, как тя засяга малкия бизнес и какво можете да направите, за да се преборите със стагфлацията като собственик на малък бизнес.

  • Какво е стагфлация?
  • Какво причинява стагфлацията?
  • Как стагфлацията засяга малкия бизнес
  • Как да победим стагфлацията: 6 съвета за собственици на малък бизнес

Какво е стагфлация?

Стагфлацията е термин, въведен за първи път през 1965 г. от Иън Маклеод, британски политик по време на икономически спад в Обединеното кралство, Маклеод прави изявление, наричайки периода на стагнация и инфлация „стагфлационна ситуация“.

Терминът е въведен в Съединените щати през 70-те години на миналия век, когато увеличаването на държавните разходи е довело до повишаване на инфлацията до 6%. Освен това петролната криза в САЩ е довела до покачване на цените на петрола, което дърпа икономиката надолу и кара инфлацията да надхвърли 7%, въпреки че президентът Ричард Никсън опитва да контролира цените и това завършва със слаб растеж и инфлация, което довежда до период на стагфлация.

Сега икономистите определят стагфлацията като възникваща, когато икономиката изпитва комбинация от висока инфлация и високи нива на безработица. Когато тези икономически периоди се сблъскат, икономическият растеж спира. Оттук и терминът „стагфлация“, който съчетава инфлация и стагнация.

Стагфлация срещу инфлация

Инфлацията възниква, когато цените на стоките и услугите се повишат, което потенциално води до намаляване на покупателната способност. Обичайните темпове на инфлация от около 2% всяка година са нормални и често се считат за естествен начин за поддържане на здрава икономика.

Стагфлацията, от друга страна, възниква, когато икономическият растеж се забави и остане в застой в резултат на висока инфлация и високи нива на безработица, така че високата инфлация е един от факторите, които съставляват стагфлацията. Високите темпове на инфлация, съчетани с бавен икономически растеж, предизвикват безпокойство.

Стагфлация срещу рецесия

И стагфлацията, и рецесията са резултат от икономически спад, но периодът на стагфлация е рядък.

Рецесиите са типична част от икономическия цикъл. Рецесии настъпват, когато икономиката преживява временен спад в икономическата активност. Това може да доведе до увеличаване на нивата на безработица поради спада в търсенето на стоки и услуги.

За разлика от спада на икономическия растеж, който се случва по време на рецесия, стагфлацията е резултат от стагнация на икономиката, съчетана с висока безработица и висока инфлация.

Какво причинява стагфлацията?

Освен стагниращата икономика и високите нива на инфлация и безработица, има няколко други допринасящи фактора, които според много икономисти могат да доведат до период на стагфлация.

Шокове в предлагането

Шокове в предлагането се получават, когато има внезапна промяна в предлагането на продукт или услуга, което обикновено води до промяна в цената. Тези промени обикновено са резултат от непредвидени събития като природни бедствия или, по-скоро, глобална пандемия. Има два вида шокове в предлагането – отрицателни и положителни.

Положителен шок от предлагането: внезапно увеличение на предлагането, което води до спад на цените.

Отрицателен шок от предлагането: Внезапно намаляване на предлагането, което води до повишаване на цените.

Когато говорим за стагфлация, прекъсването на веригата за доставки води до отрицателни шокове в предлагането, които намаляват производството на стоки и водят до повишаване на цените, което може да забави икономическия растеж.

Икономически политики

Мнозина също вярват, че лошата икономическа политика причинява стагфлация. За да се бори с лоши икономически периоди, правителството често ще взема решения относно паричните политики в опит да балансира икономиката, но едно грешно решение може да причини повече вреда, отколкото полза.

Например, да кажем, че правителството увеличи данъците върху бизнеса. Това може да доведе предприятията да:

  • Увеличават цените си, за да се справят с увеличението на данъците
  • Намалят разходите за труд, което може да доведе до увеличаване на безработицата
  • Загуба на служители, които търсят по-високи заплати, за да се справят с нарастващите разходи

Такива промени в икономическата политика могат да допринесат за висока инфлация и висока безработица – два от основните фактори, допринасящи за стагфлацията.

Лихвени проценти

По време на периоди на висока инфлация има тенденция да има скок на лихвените проценти в опит да се забави инфлацията. Въпреки това, за борба с бавната икономика, могат да се намалят лихвените проценти, за да насърчат потребителските разходи, и ако ставките станат твърде ниски, това може да влоши инфлацията.

  • Когато лихвените проценти се повишат: Това затруднява предприятията да получат финансиране, принуждава ги да увеличат цените си и намалява потребителските разходи.
  • Когато лихвените проценти намаляват: Разходите на бизнеса и потребителите се увеличават, причинявайки инфлация поради по-голямо търсене.

Как стагфлацията засяга малкия бизнес?

Сега, след като обсъдихме какво представлява стагфлацията и нейните причини и как тя засяга малкия бизнес? Ето няколко основни ефекта, които стагфлацията може да има върху малкия бизнес.

  • По-високи разходи: Когато една икономика преживява инфлация, това води до повишаване на разходите. Когато собствениците на бизнес са изправени пред по-високи разходи и разходи, те често нямат друг избор, освен да увеличат цените си, за да се борят с това.
  • Трудност при осигуряване на финансиране: Когато икономиката е изправена пред стагфлация, лихвените проценти са склонни да се покачват. Това означава, че разходите за заемане на средства се увеличават, което прави по-трудно за бизнеса да осигури финансиране.
  • Намалени потребителски разходи: Когато инфлацията е висока, клиентите намаляват дискреционните си разходи поради увеличаването на цената на основните артикули. Всъщност скорошно проучване на QuickBooks установи, че 58% от потребителите казват, че може да са принудени да намалят разходите си поради високата инфлация.
  • Проблеми с веригата за доставки: Когато възникнат проблеми с веригата за доставки, това води до увеличаване на търсенето и намаляване на предлагането, което затруднява (и по-конкурентоспособно) за малките предприятия да получат доставките, от които се нуждаят.

Как да победим стагфлацията: 6 съвета за собственици на малък бизнес

Ако са изправени пред икономически период като стагфлация, за малките предприятия може да бъде трудно да останат на повърхността. Въпреки това има много начини, по които можете да се подготвите, така че вашият бизнес да успее. Ето шест начина да сте подготвени и да победите стагфлацията като собственик на малък бизнес.

1. Минимизирайте бизнес разходите

Въпреки че не можете да спрете инфлацията, можете да преоцените бизнес разходите си и да потърсите начини да намалите разходите. Ето няколко начина, по които вашият малък бизнес може да минимизира разходите ви:

  • Намалете разходите за офис консумативи и пазарувайте, за да сте сигурни, че получавате най-добрата сделка.
  • Намалете традиционните маркетингови разходи и се съсредоточете върху по-евтини алтернативи, като подобряване на вашата маркетингова стратегия за социални медии.
  • Преминете без хартия и преминете към онлайн системи за таксуване и плащане.
  • Потърсете начини да намалите производствените разходи, като разходите за доставка.
  • Възползвайте се от отстъпките за малък бизнес.
Опитайте nula.bg безплатно за 30 дни!

2. Бъдете в крак с финансите си

Да останете на върха на бизнес финансите е от решаващо значение по време на икономически трудности. Тъй като разходите продължават да растат и паричният поток се забавя, ще искате да сте сигурни, че сте финансово подготвени. Проучването QuickBooks Small Business Insights установи, че 68% от малките предприятия имат проблеми с паричния поток поради инфлация.

За да поддържате финансите си в ред, съсредоточете се върху:

  • Поддържане на ниско равнище на дълга
  • Изграждане и поддържане на финансова възглавница, на която да се върнете
  • Следете внимателно баланса си, за да сте сигурни, че сте в стабилно финансово състояние

3. Преоценете цените си с акцент върху качеството

За да се справите с инфлацията, вероятно ще трябва да преоцените стратегията си за ценообразуване. Тъй като разходите за стоки и консумативи се увеличават, повишаването на вашите цени може да помогне за компенсиране на нарастването на разходите. Повишаването на цените ви, без да правите промени във вашите продукти, може да накара клиентите ви да се чудят защо трябва да плащат повече. Целта е да се акцентира върху качеството.

Когато преоценявате вашите цени:

  • Направете проучване на конкурентите, за да видите колко таксуват други фирми във вашата индустрия.
  • Съсредоточете се върху подобряването на качеството, така че клиентите ви да имат ясно разбиране защо трябва да плащат повече за вашите продукти или услуги.
  • Потърсете креативни начини за увеличаване на цените, без купувачите да забележат, като предлагане на продуктови пакети.

4. Подобрете производителността

Ефективността е ключова по време на период на стагфлация. Това означава да търсите начини да увеличите максимално производителността и да рационализирате вашите процеси. Когато вашият бизнес е по-продуктивен, можете да произвеждате стоки и услуги с по-бързи (и често по-достъпни) темпове.

Когато мислите как вашият малък бизнес може да бъде по-продуктивен, помислете за инвестиране в:

  • Онлайн софтуер, който рационализира вашите бизнес процеси
  • Технология или инструменти, които могат да намалят времето за производство
  • Софтуер за автоматизация, който елиминира времето, прекарано в обикновени задачи

5. Уверете се, че всички членове на екипа са ангажирани

Да се уверите, че използвате ефективно всичките си служители е важен начин да се подготвите за стагфлация. Наемането може естествено да започне да се увеличава по време на периоди на растеж и експанзия. Въпреки това, когато икономиката е изправена пред икономически спадове като рецесия, това може да доведе до елиминиране на някои служители, за да се намалят разходите.

За да избегнете загубата на членове на екипа по време на тези трудности, важно е да делегирате задачите ефективно и да наемате нови служители само когато има абсолютна нужда.

Когато оценявате вашите бизнес нужди, задайте си следните въпроси:

  • Има ли конкретна позиция, която трябва да запълните или създадете?
  • Какви нужди трябва да удовлетворя в момента?
  • Въз основа на тези нужди, има ли настоящи членове на екипа, които могат да поемат отговорностите?
  • Задължително ли е наемането на нов член на екипа?

Това не само може да гарантира, че използвате ефективно всички членове на екипа, но също така може да намали ненужните разходи, което ви позволява да върнете тези пари обратно в други аспекти на вашия бизнес.

6. Останете ориентирани към клиента

Дори по време на предизвикателни финансови времена като стагфлация, запазването на фокуса върху клиентите и поставянето на акцент върху взаимоотношенията ви с клиентите може да помогне много. Тъй като потребителските разходи вероятно ще намалеят, ще искате да сте подготвени, като обръщате внимание на нуждите на клиентите си.

Ето няколко идеи, които да вземете предвид, когато останете ориентирани към клиента по време на стагнация:

  • Приложете програма за награди или предложете отстъпки, за да насърчите повторен бизнес.
  • Пуснете продукти или услуги за ограничено време, които насърчават разходите.
  • Следете потребителските тенденции, за да изпреварите конкуренцията си и да поддържате лоялността на клиентите.
  • Останете отворени и гъвкави към променящите се нужди на вашите клиенти.
  • Бъдете подготвени за потенциална стагфлация

Трудни икономически периоди като стагфлацията могат да направят нещата непредвидими, особено за малкия бизнес. Въпреки това да останете подготвени е от ключово значение, за да не пострада вашият бизнес. Това означава намаляване на разходите, където е необходимо, и поддържане на върха на баланса ви.

Счетоводният софтуер за малък бизнес като Nula.bg може да ви улесни в проследяването на разходите и разходите и да поддържате вашите книги актуални, така че вашият бизнес да може да устои на икономическите бури.

Стагфлация: какво е това и как се отразява на малкия бизнес?

Krasimira Paunova

Krasi is passionate about communications and social media. She is developing NulaBG marketing channels and strategies.

Безплатен семинар:  Дигитализация в счетоводството

10/04/2024

Безплатен семинар: Дигитализация в счетоводството

Подгответе се за вълнуващо пътешествие, представено от съвместните усилия на Evrotrust, Nula.bg и Асоциацията на счетоводителите и счетоводните къщи (АССП) в България.

Виж още

Nula.bg обявява партньорство с Банка ДСК за улеснено финансово управление

05/04/2023

Nula.bg обявява партньорство с Банка ДСК за улеснено финансово управление

Nula.bg, обявява партньорство с банка ДСК за улеснено финансово управление. Нашите общи клиенти ще получат 15% намаление в Nula.bg и ще могат да използват услугата на банката за откриване на бизнес сметка онлайн.

Виж още

Блокчейн и приложението му

25/04/2024

Блокчейн и приложението му

Блокчейнът е инструмент, който променя правилата на играта в света на бизнеса. Той
предлага децентрализиран и сигурен начин за извършване на трансакции, съхраняване на
данни.

Виж още

Какво представлява валутният борд?

16/04/2024

Какво представлява валутният борд?

През последните няколко години в България е нашумяла темата „за“ или „против“ запазването на българския лев. Въпреки задълбочената дискусия, въпросът кой монетарен механизъм е най-добър за страната ни, още е отворен.

Виж още

Мартин Матеев с номинация в класация за Топ 100 най-влиятелни ИТ личности

12/04/2024

Мартин Матеев с номинация в класация за Топ 100 най-влиятелни ИТ личности

Мартин Матеев, основател и изпълнителен директор на Nula.bg е номиниран в класацията
“Топ 100 най-влиятелни ИТ личности в България”.

Виж още